Tunded ja vastutus
Hoiatan, et sellest
tuleb üks segane ja kirjumirju kirjutis, mis ei ole olemuselt üldse
lõplik vaid peegeldab seda, millest hiljuti mõelnud olen. Kui veel
edaspidi mõtlen, siis tahan kindlasti paljutki lisada...
Ma töötan noorte
inimestega ja püüan seda teha väärtustepõhiselt. Jah, mõnel
lugejal tõusevad nüüd karvad turri, kuid seda pelgalt sellepärast,
et nende väärtused ei klapi väärtustepõhisusega, mis on omakorda
vastuoluline. Väärtus ütleks meile justkui, et see või teine on
hea või siis on halb, väärtus annab hinnangu. Nähtavasti tuleneb
see eetikast ja moraalist.
Veider aeg nõuab
veidraid inimesi. Veider on see, et meie elud muutuvad järjest
rohkem kaasinimestest kihisevaks – maailma elanikkond suureneb, me
linnastume... kuid sealjuures muutume järjest üksildastemaks.
Suureneb mitmekesisus meie ümber, arvamuste paljusus, pidetus,
teadmiste ja uuringute dzungel, kindlustunde puudumine jne. See kõik
kajastub häiretes, rahutuses. Moodsal ajal on saanud moodsaks
vajaduseks otsida meelerahu.
Abipakkujad selles
osas soovitavad meil muutuda järjest egoistlikemaks. Sest kui meie
väärtuste (eetika ja moraali) tekkimise ajal oli maailmas kohati
päris vähe inimesi ja näiteks ligimese aitamine oli normaalne ja
hea tegevus, siis praegu pruugib sul ainult „aitamise ust”
paotada, kui „hädaliste” tung matab su enda alla. Sa justkui
peaksidki olema egoistlik, et mitte lasta ennast tallata ja enda
kulul parasiteerida. Aitamine on üldse üsna libe tee, kuid sellest
teine kord.
„Oot, oot”,
hüüab nüüd abipakkuja, psühholoogist „tädike”, „Ma
soovitasin kõigest inimesel leida iseennast, järgida oma tundeid,
mitte hoolida teiste arvamusest!” Tõesti, seda soovitust on vaja
paljudele. Aga hoopiski mitte kõigile ja nii paljudele, kui seda
praegu pakutakse. Kui tohin nüüd ketserlikult arvata, siis on
enamus pehmete erialade õppijaid selliste pehmete väärtuste
pooldajad ning suunavad abivajajaid nii, nagu nad ise õigeks peavad.
Ja see pole nende poolt vaadates sugugi vale, kuid üldiselt tekitab
suure tasakaalutuse. Naiselikule tunnetest juhindumisele peab
tasakaaluks kaasnema ka mehelik vastutuse tajumine. Yin - yang. Pole
midagi uut päikese all.
Vahest ei peaks
lahterdama neid asju naiselikeks ja mehelikeks, meestel on õigus
tunnetele ja naistel vastutusele, loomulikult. Kuid taas räägime me
õigustest ja üldse mitte kohustustest. Taas räägime tunnetest,
kuid mitte vastutusest. Sellega edasi minnes tekib tulevikus järjest
enam olukordi, kus mingi linnaosa noortegrupi liige tunnistab, et ta
soovib kogeda inimese tapmise tunnet! Tal on ju ometi õigus kogeda
tundeid!! Täielikult puudub selle mõtteviisi juures vastutus!
Äärmuseid kirjeldades asub ühes otsas keskendumine tunnetele ilma
vastutuseta ja teises otsas keskendumine vastutusele tundeid alla
surudes. Ja need, kes praegu õpetavad inimesi ja püüavad nende
probleeme lahendada ei asu kaugeltki seal keskmises, soovitavas
tsoonis.
Hoopis enamatele on
seega vaja õpetada vastutust!
Turvatunne ei tule
praeguses massiühiskonnas mitte egoismist, vaid kuulumisest. Näiteks
riietuvad mõned täiskasvanud mehed ühtemoodi, üldsusest veidi
erinevalt, kannavad embleeme ja sõidavad mootorratastega. Nad
püüavad ka käituda sarnaselt ja nende väärtushinnangud on suures
osas sarnased, moodustades isegi organisatsioone.
Või soovivad päris
mitmed näidata ennast surfaritena. Või soovivad lausa kuuluda
ihaldatud grupi hulka, vaatamata mõningasele ebamugavusele, mida
tuleb gruppi kuuludes kogeda. Emotsionaalne ahnus on suur. Grupi
liidrid loovad tunnused, mille abil seda gruppi tuntakse ja teised
püüavad kaasa minna, et neid tunnuseid tarbida. Teisisõnu püütakse
tihti saada kasu mingi grupi või sotsiaalse struktuuri omadustest,
kuid jagada sellest tulenevat vastutust kõigi grupi liikmete vahel.
Aimamata tegelikult, et kogu vastutus lasub igaühel täielikult.
Näiteks, kui defineerida ennast võiduka Punaarmee liikmete
järeltulijana ja võtta endale au II Maailmasõja võidu eest,
kaasneb tegelikult sellega ka vastutus antud armee poolt sooritatud
kuritegude eest. Sellisesse liiga suurde gruppi kuulumine tekitab
ilmselgelt lõpuks segaduse ja väärtushinnangute konflikti.
See puudutab grupi
suhestumist väliste indiviidide ja teiste gruppidega, kuid peamiselt
realiseerub vastutus grupisiseselt, põhinedes väärtustele, mida
grupp kannab ja sisemiselt heaks kiidab.
Sõltuvalt grupi
olemusest ja sisesest distsipliinist ei ole siin palju kohta
tunnetel. Jah, kui tunnetada, et grupi väärtused kattuvad sinu
omadega, siis tekib tahtmine sinna kuuluda. Aga kui grupisisene
distsipliin on lõtv ja arvamuste paljusus tekitab segaduse, siis
kaob turvatunne. Kaob see, mida grupp tegelikult indiviidile pakub. Teise äärmusena võib tuua näiteks äärmusliku
distsipliiniga grupid nagu sõjavägi ja kriminaalsed
organisatsioonid, kus grupisisene vastutus on äärmiselt kõrge.
Igal juhul
aktsepteerib indiviid vähemalt alguses mingi grupiga liitudes selle
grupi põhilisi väärtusi ja distsipliini, sõlmides grupiga
sisuliselt mitteformaalse kokkuleppe. Kokkuleppelisus ja neist kinni
pidamine on olnud inimkonna väärtuste aluseks pikka aega. Ehkki osa
islamist viitab võimalusele kokkuleppeid murda, kui need on sõlmitud
uskmatutega ja nimetades seda sel juhul lihtsalt kavaluseks, ei ole
kokkulepete murdmine siiski üldiselt aktsepteeritav. Sama toimub
levima hakanud JOKK-skeemide puhul, kus tegelikult minnakse
sisuliselt kokkulepetest mööda, otsides selleks juriidilisi
võimalusi, motiivideks enamasti emotsionaalne või materiaalne
ahnus.
Me saame sisimas hukka mõista, kuid me ei saa sinna midagi parata. Me hakkame kahjuks isegi nende mõtteviisidega kohanema. Peame loomulikuks, et poliitikud ja juhid on sulid. Ja järjest levib see kõik alt üles ja ülevalt alla... Me oleme lõpuks ise süüdi, et mitte kedagi ei saa usaldada. Ja me ei taha samas võtta vastutust selle eest, viidates taas mingile laiale grupile, kes on süüdi. Ja kõik see lisab veelgi ebakindluse tunnet. Kuskohast küll see kõik alguse saab?!
Ma arvan, et saab
alguse sellest, kui otsime (kasvõi pehme-väärtuse „tädikeste”
soovitusel) kindlust maailma kõige ebastabiilsemast kohast –
tunnetest ja emotsioonidest. Keskendume vastutuse asemel oma
õigustele. Võtame õiguse rikkuda mitteformaalseid kokkuleppeid
viidates tunnetele. Viidates mitteformaalsusele. Me saame sealjuures
tegelikult aru, et veame kedagi teist (või teisi) alt, kuid otsime
endale õigustust oma tunnetest ja õigustest. Kõrge distsipliiniga
grupis realiseerub sellise rikkumisega mingisugune vastutus, tekib
sanktsioon. Raske on hoiduda kokkulepete rikkumisest grupis, kus
sanktsioonid puuduvad. Me ei ole suures enamuses tõenäoliselt veel
valmis selleks, et oma eetika ja moraali põhiselt suudaksime
iseennast distsiplineerida ning sundida kokkulepetest kinni pidama.
Kas sellise
harjumuse tekkimiseks on vajalik väga distsiplineeritud gruppi
kuulumise kogemust?
Kas see mõttetera,
et sõjavägi teeb poisist mehe, ongi siis tõsi? Aga mida teha
tüdrukutega?
Kas me tõepoolest
vajame heade eetiliste harjumuste tekkeks teatavat vägivalda? Või
viib meid selleni pettumuse kogemus, kui meid endid alt veetakse? Või
hakkame seda siis ise uueks normiks pidama, valmistades teistele
pettumusi?
Inimesed ja sageli
just noored, kaebavad sisemise rahutuse üle. Nii läheb, kui maailm
meie ümber on volatiivne ja põhineb tunnetel. Esialgu on rahu
leidmiseks vaja raame, on vaja kokkuleppeid. On vaja usaldust teiste
kokkuleppe poolte suhtes. On vaja vastutust, mis ei realiseeru
sanktsioonina vaid kokkuleppe täitmisena.
Kui näiteks lapsele
kodus räägitakse, et õpetajad koolis on ilmselt kiuslikud
tegelased, siis ei saa mitte kunagi tekkida kokkuleppeid. Kui ebaküps
laps või noor kogeb suhetes täiskasvanutega pettumusi, mis on
põhjustatud tundmustel ja tunnetel rajanevatest kokkulepetest, siis
on see paratamatu. Perspektiivid ja „suure pildi” nägemine on
sageli niivõrd erinevad. Mõnes mõttes võib see olla kasvamise
osaks ning põhineb kasvõi mittemõõdetavate suuruste erineval
hindamisel. Vahel aga on tunnete ületähtsustamine pluss subjektiivsus viidud sellise
piirini, et noor inimene kahtleb ka mõõdetavates suurustes ning
vaidlustab neid jonnakalt, viidates oma tunnetele või tundmisele.
Taas: pole midagi uut päikese all – on olemas filosoofilised
voolud (Platon, Berkeley filosoofia – tegelikult jälle pikem
jutt), mis seavadki kõik peale tajumise kahtluse alla. „Nii nagu
mulle näib, nii on...”. Pean tunnistama, et raske on sõlmida
kokkuleppeid indiviidiga, kes nii arvab. Aga kui „tädike”
sosistab kõrva, et ära hooli teiste arvamusest, siis pole noorel
inimesel mingit vahet. Las minust arvatakse halvasti, see on nende
arvajate eetiline probleem, sest nad püüavad anda hinnangut. Ja
seda ei tohi ju ometigi teha!!! Ning siit omakorda tuleneb teadmine,
et kui "tunnen" võib kõike teha, ülevõimendatud subjektiivsus...
mis omakorda päädib sotsiaalsest grupist eemalejäämisega, sest
gruppides kehtivad ju reeglid ja kokkulepped, ja kindlusetuse ning
üksildusega. Taas on arvamuste padrikus olemas ideed, mis kinnitavad, et meelerahuni jõutaksegi läbi selliste kriiside.
Jah, tahame mõelda,
et halb ei ole otseselt inimene, vaid tema tegu või mõte. Kuid
samamoodi võiksime suuta mõistlikul määral distantseeruda oma tunnetest või
arvamistest, pidamata neid jäägitult iseendaks. Aga arvamine, et tegu
on halb, kuid inimene on hea viib jälle vastutuse eemalelükkamiseni.
Vastutus ei peaks
põhinema lõputul süütundel vaid tehtu heastamisel. Jah, on asju,
mida ei saa enam heastada. Olge mureta! Meie alateadvus (piiblis
kirjeldatud Peetrus paradiisi väravas) salvestab kõik ning ühel
päris viimasel hetkel, milles iga inimene on alati üksi, näidatakse
see „film” talle ette.
Näivusega
manipuleerijad seavad mind harilikult halvemasse olukorda.
Ekspluateerides minu faktipõhisust jätavad nad endale rohkem
vabadusastmeid. Tunne võib ühel päeval olla üks ja teisel päeval
teine ja see on iseenesest ok, kui ei muutu absoluutseks. Siinkohal
aitab peeglitehnika: kui näiteks minu tuule tugevuse hindamine oleks
tunnetel põhinev ja äärmuslikult subjektiivne, seaksin
tõenäoliselt grupi ohtlikku olukorda. Ma ei saa endale mitte kunagi
lubada kolmekordset viga. Kui luban endale vabaduse lisada kangile
raskusi täiesti subjektiivselt, on tagajärjeks treenitavate
traumad. Meil aitavad siinkohal orienteeruda ja kindlust saada
konkreetsed numbrid. Kerge/raske või tugev/nõrk on tihtipeale liiga
suhtelised tundmust kirjeldavad väljendid, kuid aitavad kirjeldada
objektiivsuse suhet tunnetatavaga, mis annab lisainfot näiteks
inimese seisundist.
Ma hindan oma
treenitavate juures professionaalsust! Tõepoolest, ma loodan, et see
on ka minu juhendatavates gruppides oluliseks väärtuseks, kuigi
väljend on pisut üldine. Samas on selge, et professionaalid ei seo
kokkulepete kehtivust „tundmistega”. Kui on ette näha, et midagi
võib häirima hakata, seatakse kokkuleppele ajaline piirang ja
sinnamaani kannatatakse ära. Sport ja ennekõike võistlussport
sisaldab palju eneseületamist ja kannatusi. Spordiga seonduvad
kokkulepped eeldavad pühendumist. Pühendumine omakorda tähendab
loobumisi... Kui palju oleme me valmis loovutama kokkuleppe nimel?
Kas see sõltub sanktsioonidest?
Kui palju tahame
„riisuda koore” sellistest kokkulepetest? Kanda „ESTONIA”
kirjaga riideid, kuid isegi mitte täita treeningpäevikut, mitte
osaleda trennis ja olulistel võistlustel? Kas ootame alati, et
kokkuleppe teine osapoolt (treener) on pühendunult kohal, kui samal
ajal läheme trenni ajal tädi sünnipäevale või rahvusvahelise
võistlemise asemel pakime kuskil kellegi koolivorme? Kas ootame
teiselt osapoolelt, et ta vastaks 24/7 meie küsimustele (ka
telefonitsi) aga kui pole parasjagu „tunnet”, siis jätame aasta
tähtsaimale võistlusele tulemata? Osaledes sealjuures võistlusgrupi
treeningutes ja saades vastavat juhendamist, parimat mida treenerid
suudavad nendes tingimustes anda....
Mis saaks, kui ka
muud kokkulepped põhineksid tunnetel? Ok, abielusid sõlmida pole
juba ammu enam moes. Aga kui me käituksime üksteise suhtes pidevalt
nii tundeliselt, oleks tulemuseks suur kaos. „Tundjad”
parasiteerivavad siiani kokkulepetest kinnipidajate najal.
Idamaades, kus on
ajalooliselt pikad õpetaja-õpilase suhete traditsioonid, on kombeks
õpilase proovilepanek. Sügavamaid teadmisi antakse edasi väikeste
osade kaupa vaid neile, kes pidevad proovimised läbivad ning kõigele
vaatamata entusiastlikuks jäävad. Omamoodi kokkulepe, tunded ja
vastutus?!
Me võiksime õiguste
asemel rääkida võrdselt kohustustest. Õigused võiksid tekkida
vaid siis, kui indiviid otsustab võtta tasakaaluks kohustusi ja
vastutust. Me räägime viimasel ajal väga palju tunnetest,
emotsioonidest, solvumistest... hoopis vähem puudutame kokkuleppeid
ja eriti mitteformaalseid kokkuleppeid, millest tuleb kinni pidada.
Alles siis tekib meil sisemiselt õigus nendega seonduvatele
tunnetele. Või siis mitte?
Kommentaarid
Postita kommentaar